Expert opinie: Apple Search

Apple heeft tijdens haar jaarlijkse  developersmeeting WWDC in 2015 inzage gegeven in wat er de komende maanden op stapel stond met de introductie van iOS 9, het nieuwe OSX en uiteraard de Apple Watch.
Door de langverwachte Apple Watch was het niet iedereen opgevallen dat Apple ook een stap zetten in het verbeteren van het zoeken. Zoeken zonder daarbij gebruik te maken van Google als Search Engine.

Deze opvallende stap bleef voor veel mensen opgemerkt, maar niet voor mijn scherpe oog en dus ben ik in de pen gekropen. Want het is altijd leuk om te zien wat de Tech giganten met elkaars businessmodel proberen te doen. De  veranderingen in de zoekmogelijkheden binnen de Apple-devices waren van dien aard dat het een opstap was van een direct aanval op Google. Het is duidelijk dat Apple graag de dominantie in het zoeken door Google wilde doorbreken, iets wat Microsoft met Bing natuurlijk ook probeert.

Apple en Google in strijd voor zoeker
Apple search verandering vanaf iOS9

De aanpassingen in Siri en Search die vanaf eind 2015 door Apple zijn geïntroduceerd vormen de grootste vernieuwing die het Google echt moeilijk kunnen gaan maken. En niet alleen de zoekgigant, maar ook het werk van de online marketeer en SEA/SEO-specialisten gaat fors veranderen als dit een succes wordt!
Voor mij reden daar aandacht aan te besteden, wat heeft geresulteerd in een tweetal artikelen over dit onderwerp:

  1. Wordt search van Apple het nieuwe googlen? op Marketingfacts.
    Dat inmiddels al meer dan 20.000 keer is bekeken.
  2.  Bye bye Google Search in het blad Emerce en op Emerce.nl
    Dat alleen online al meer dan 71.000 keer is bekeken en in het september nummer van magazine nummer 142 dat meer dan 12.000 keer is verspreid.

Leuk als je visie herkent wordt door vakbroeders.