Ondernemen hoe kijk ik daar naar?

Ondernemen behelst in mijn ogen veel meer dan “gewoon je werk doen”. Een dag heeft maar 24 uren en je moet nog zoveel doen! Dagelijks heel veel keuze te maken, welke keuzes maak je dan en waarom?
Ondernemen is net een marathon met telkens weer een tussensprint. Zeker voor zelfstandige, of zzp-ers zoals ze in de volksmond worden genoemd

Constante omzetdruk 

In het verleden heb ik een flink aantal zzp’ers gesproken over ondernemen, omzetdruk en keuzes maken. Ik denk dat iedereen die uurtje-factuurtje als businessmodel doet het wel herkent. Je moet én je klanten goed bedienen, én je administratie regelen, én … [VUL IN x 1.000]. 

Oh ja, en dan moet je tussen de bedrijven door ook nog de kinderen van school halen. Zeker met al dat thuiswerken. Zo herkenbaar, ook voor jou?  

In de waan van de dag raken zaken als persoonlijke ontwikkeling, professionele groei en “lange termijn” dan al snel op de achtergrond. Bijvoorbeeld de vraag of het zzp businessmodel over 5 jaar nog wel past. Zeker met alle fiscaliteiten die worden afgebouwd. Of dat we wel (of juist niet) moeten meeliften op nieuwe ontwikkelingen. Zaken die ongelofelijk belangrijk zijn om ook in de toekomst succesvol te blijven. Een aantal relevante vragen waarbij ik eigenlijk ook wat vaker zou moeten stilstaan.

Rennend jongleren

Ik maak het zelf nu dagelijks mee. Ik heb maar 2 handen en een dag heeft maar 24 uren. Welke keuzes maak je dan? In de praktijk betekent het dat ik mij een slag in de rondte ren om alle ballen in de lucht te houden. Je kan het wel vergelijken met jongleren. 

Ik betrap mijzelf erop dat ik in de praktijk vaak vooral aandacht besteed aan zaken die NU urgent zijn. Als je dan niet oppast hol je – ondanks je goede bedoelingen – alleen nog maar van deadline naar deadline. Terwijl je de koers en het doel van je onderneming eigenlijk steeds verder uit het oog verliest. Het glipt door je handen, Daar zijn boeken over vol geschreven, maar ja de praktijk is net even anders. Het verschil tussen denken en doen. 

Wat kies jij dan? 

Kies je als zzp’er voor die ene grote, maar onzekere klus waar je wel écht wat van kan leren. Durf je andere kleine opdrachten te laten schieten? Echt nee zeggen in de hoop dat jij die grote opdracht krijgt? Of ga je toch voor die kleine, zekere opdrachten? Omdat je dan tenminste zeker weet dat je deze maand uit de kosten bent? 

Wat mij opvalt aan de gesprekken die ik hierover met zzp’ers heb gevoerd, is dat veel van hen helemaal geen zin hebben om over dit soort ondernemerszaken na te denken. Ergens is dat logisch. Veel zzp’ers hebben een bijzonder talent of expertise, die ze nu voor verschillende klanten als product of dienst inzetten. Die hebben helemaal geen behoefte aan personeel, “waar staan we over 5 jaren”, etc. 

Waar duidelijk wel behoefte aan is, is inkomenszekerheid en rust

Zodat de (omzet)druk eraf is en ze gewoon kunnen doen waar ze goed in zijn. Die rust volgt enerzijds uit stabiliteit in je opdrachtenportefeuille maar juist ook uit die zaken regelen (of: uitbesteden) die óók bij ondernemerschap horen. Dat de boel gewoon op orde is en blijft. Zaken zoals je administratie maar ook de reflectie op je toekomst.

Ik ben in de gelukkige positie om in een aantal van mijn opdrachten andere te helpen met deze vragen.

Review van Dirk Jan Koekkoek, serial entrepreneur en co-founder van Emesa.

Sometimes the answer to a situation is closer than one expects when you’re surrounded by a dilemma. As I experienced during sessions with Hielko, thinking out of the box can be liberating. He assisted us with a strategic reconsideration of our business.
Not by telling us what to do. On the contrary, he acted as a sparring partner confronted us with the situation from a distance, benefitting from his professional digital knowledge. This made us consider the true options and the impact of the different scenario’s.
In an open and unforced way, Hielko helped us through the process of making an impactful strategic decision. Eventually this lead to a pivot. Nowadays, the chosen direction appears logical. I value the support Hielko provided.

Review van Marthijn van Oostveen, Freelance online marketeer

Hielko heeft mij een helder inzicht gegeven over waar ik met mijn bedrijf naartoe kan. Ik heb het gesprek als zeer positief ervaren. Een fijne sparringspartner en heeft veel inzicht op het gebied van marketing en ondernemen.

En in zelf?

Zelf probeer ik dat ook, zodat ik mijn tijd kan besteden aan datgene waar ik écht goed in ben. Dat lijkt een open deur, maar zeg eens eerlijk … doe jij dat in de praktijk ook echt? Ik moet me mezelf er nog wel eens aan helpen herinneren. Tja, ook dát hoort bij ondernemerschap ?